KSIĄŻKA
Super Umysł - Zbigniew Brześkiewicz [KSIĄŻKA]

Artykuł niedostępny

Powiadom gdy będzie dostępny

Kategoria Pozostałe
Autor Zbigniew Brześkiewicz
Ilość stron 240
Okładka miękka
Opis
Według badań amerykańskich naukowców wykorzystujemy jedynie 5% możliwości naszego mózgu. We współczesnym świecie, osiagajac sukcesy wielu z nas musi uruchamiać swoje rezerwy. Dzięki tej książce nauczysz się wykorzystywać wszystkie zdolności Twojego umysłu. Pozycja ta jest inspiracją do odkrycia nowych obszarów własnych możliwości, do oceny dotychczasowego myślenia o samym sobie i uświadomienia potencjału swoich zdolności umysłowych.

DZIĘKI TEJ KSIĄŻCE, MASZ DUŻE SZANSE, ABY:
- poprawić swoją pamięć
- przestać się denerwować
- przełamać lęk przed mówieniem
- nabrać wiary we własne siły
- nauczyć się: koncentrować, słuchać, szybko czytać, pisać i robić notatki.


Spis treści:
Wstęp......11
1. Przestawienie się na efektywne uczenie..... 13
2. Co dwie półkule, to nie jedna..... 33
3. Style uczenia się..... 45
4. Dziennik..... 55
5. Planowanie..... 63
6. Denerwowanie się..... 71
7. Koncentracja..... 83
8. Myślenie..... 95
9. Pamiętanie..... 117
10. Słuchanie..... 135
11. Mówienie..... 151
12. Pisanie..... 165
13. Notowanie ..... 187
14. Czytanie..... 203
15. Popełnianie błędów..... 217
16. Zakotwiczenie się na sukces..... 223
Bibliografia..... 231



Fragment:
Każdego dnia produkujemy, świadomie czy nieświadomie, tysiące myśli. Większość z nich nie zostaje ucieleśniona, czyli zamieniona w określone działania. Nie znaczy to jednak, że są one zbędne i że swobodnie moglibyśmy się bez nich obyć. Nasz mózg, stanowiący najbardziej genialne urządzenie w Układzie Słonecznym (i nie tylko), aby móc sprawnie funkcjonować, musi być używany. Z tego powodu wiele procesów myślowych przebiega nie tylko w stanie czuwania (gdy nie śpimy), ale i w czasie snu (marzenia senne). Jest to jedna strona medalu. Jest i druga - o wiele dla nas ważniejsza. Myślenie pozwala nam gromadzić informacje (współpracując w tym zakresie z pamięcią), podejmować decyzje, wyciągać wnioski, analizować, rozwiązywać problemy, wyznaczać sobie cele i umieć się znaleźć w nowych sytuacjach. Nie jest to pełny rejestr wszystkich czynności, które wykonujemy dzięki myśleniu, ale w zupełności wystarczający. Sporządzenie kompletnego wykazu zajęłoby nam dużo czasu i ostatecznie sprowadziłoby nas na manowce: zaprzeczyłoby idei, którą propaguję na łamach tej książki: od ogółu do szczegółu. Łatwo bowiem pogubić się w szczegółach i stracić z pola widzenia ogólny sens i wątek. A niestety, z taką sytuacją w trakcie uczenia się czy studiowania często mamy do czynienia. Zapamiętanie dziesiątków dat, definicji czy praw, a nawet dowodów z analizy matematycznej odbywa się, niestety, w sposób wyrwany z kontekstu i sprowadza (niestety po raz kolejny) do wkuwania. W rozdziale: ?Pamiętanie? sporo miejsca poświęciłem porównaniu pamiętania materiału przyswojonego ze zrozumieniem i zapamiętanego metodą wkuwania. Jednak rozumienie powinno stanowić najważniejszą umiejętność ucznia, studenta i każdej istoty pragnącej prowadzić życie celowe i świadome. Dlaczego napisałem powinno? Bo wielu z nas nie rozumie do końca tego, czego się uczy.
Rozumienie stanowi fundament procesu uczenia się czy studiowania, a także każdej innej działalności. Kluczem do życia pełnego sukcesów jest zdolność do rozumienia własnych doświadczeń, niezależnie od tego, czy ich źródłem są książki (także prasa, radio i telewizja), ludzie (relacje, w jakie z nimi wchodzisz) czy jakiekolwiek sytuacje, z którymi masz na co dzień co czynienia.
Jeśli rozumiesz ideę to:
- prawdopodobnie ją zapamiętasz, ponieważ zrozumienie pozwala na powiązanie jej z wiedzą, którą uprzednio zdobyłeś;
- jesteś w stanie umieścić ją w szerokim kontekście, co oznacza, że bez trudu zastosujesz ją w innych sytuacjach niż ta, którą zaprezentowano w czasie lekcji czy wykładu.
Wielu z was nie lubi matematyki czy fizyki, a wynika to głównie z faktu, że wymienione przedmioty bazują na ?trudnych? koncepcjach, które wszakże przestają być trudne, jeśli się je... Zrozumie. I tu mała dygresja. System kształcenia stosowany w szkołach i na uczelniach wymaga przede wszystkim pamiętania. Jeśli jesteś studentem, przyznaj się z ręką na sercu, ile pamiętasz z danego materiału po dwóch czy trzech tygodniach od egzaminu. Mało! W efekcie takiego kształcenia wyrobiłeś sobie strategię uczenia się przez zapamiętywanie. A gdy przychodzi do rzeczywistej weryfikacji stopnia przyswojenia danej wiedzy, zaczynają się problemy.

Myślenie rozszerza horyzonty

Każdy z nas ma określony horyzont myślowy, w ramach którego interpretuje, klasyfikuje i rozumie otaczający go świat. Zrozumienie nowych koncepcji czy idei często sprawia, że horyzont myślowy ulega poszerzeniu lub innej przemianie. Jeśli np. w czasie lekcji języka obcego nauczyciel poleci napisać drobne scenki, a potem odegrać je, to twój horyzont myślowy ulegnie wzbogaceniu o nowe metody nauki języków obcych, odmienne od ?tradycyjnych? (czytanie i pisanie), a jednocześnie rozszerzy się, bowiem uświadomisz sobie główny cel nauki języków - umiejętność naturalnego, tj. ustnego komunikowania się.

Myślenie pozwala uogólniać

Rozumienie jest ciągłym procesem generalizowania. Na początku tworzysz wąski horyzont myślowy do rozumienia świata, a następnie rozszerzasz go w wyniku napływających nowych informacji.
Gdy ktoś z Afryki znajdzie się po raz pierwszy w kraju, w którym pada śnieg, zamarzają rzeki i jeziora, to wyciągnie wniosek, że woda występuje w przyrodzie nie tylko w stanie ciekłym (jak był do tego przyzwyczajony), ale również i w stanie stałym.

EAN 9788373771680
Dział KSIĄŻKA
ISBN 83-7377-168-9
Autor Zbigniew Brześkiewicz
Rok wydania 2005
Ilość stron 240
Okładka miękka
Liczba nośników [1xKSIĄŻKA]