KSIĄŻKA
Mesjasz, który odszedł. Bruno Schulz i psychoanaliza - Paweł Dybel [KSIĄŻKA]
Artykuł niedostępny
Kategoria | Pozostałe |
Autor | Paweł Dybel |
Ilość stron | 508 |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Opis | "Czytanie książki Pawła Dybla jest przeżyciem intelektualnym, co należy rozumieć nie jako konwencjonalny wyraz uznania, ani egzaltację zaciekawienia - lecz jako sens obcowania z czymś wymykającym się zaszufladkowaniu. Książka bowiem mówi zarówno rzeczy ?heretyckie?, jak podstawowe, jest zasadniczo nowa, a wszak w lekturze odbierana jako od dawna ?prosząca się? o napisanie, wreszcie jej psychoanalityczne rozpoznanie Schulza-człowieka wchodzi, można tak powiedzieć, w wielostopniową polemikę z utrwalonymi w literaturoznawstwie wizerunkami Schulza-artysty." Prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz Twórczość Brunona Schulza stanowi osobliwą wersję Freudowskiego "romansu rodzinnego", w którym figura Ojca, reprezentanta biblijnego Prawa, utraciła centralne znaczenie na rzecz figur kobiecych - Adeli, Bianki i Matki. Zmiana nie polega jednak na tym, że kobiety stały się teraz podmiotem Prawa, ale na tym, że Prawo stało się parodią siebie. Okazało się ono w rękach kobiet Prawem pozorowanym, które nastawione jest na poniżanie męskiego podmiotu. Wynika to stąd, że pozycja kobiet w roli podmiotu Prawa została im narzucona przez Józefa-Brunona, który w ten sposób próbuje ratować swój świat bez Ojca. Ta strategia ma jednak swoją cenę. Jest nią permanentne nicestwienie Schulzowskiego świata prozy. W degradacji roli Ojca zawiera się zarazem klucz do objaśnienia masochizmu i fetyszyzmu Józefa-Brunona. Jest ona równoznaczna z degradacją świata męskiego. To świat w stanie rozpadu, w którym cały byt odchodzi w nicość. Wraz z nim w nicość odchodzi Bóg tego świata, a zarazem jego Mesjasz. Czekanie na niego stało się obsesyjną czynnością natrętną, pustym teatralnym gestem, który przesłania poczucie opuszczenia przez sacrum i skrajną rozpacz. Ta propozycja lektury dzieła Schulza staje w poprzek utrwalonej u nas tradycji interpretacyjnej, w której upatruje się w nim dzieło "radosne", pełne cudów i tajemnej magii oraz świetlistości i słońca. Tymczasem w świecie prozy drohobyckiego pisarza rządzi niepodzielnie Tanatos. To świat wychylony ku śmierci i skazany na zagładę. Podobnie jak świat Kafki, nie może być on zbawiony. |
EAN | 9788324230983 |
Dział | KSIĄŻKA |
ISBN | 97883-242-3098-3 |
Autor | Paweł Dybel |
Rok wydania | 2017 |
Ilość stron | 508 |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Liczba nośników | [1xKSIĄŻKA] |
Wymiary | 135 x 205 |
Paweł Dybel
Pozostałe
Książki