CD
Bexa Lala: Bexa lala I Inni [CD]

Artykuł niedostępny

Powiadom gdy będzie dostępny

Kategoria Muzyka alternatywna
Wykonawca Bexa Lala
Opis Archiwalne nagrania z kaset magnetofonowych najbardziej oryginalnego zespołu post-punkowego podziemia lat 80.
Płyta poznańskiej formacji jest nielada gratką dla fanów minimal wave'u i mrocznych post-punkowych brzmień.


Grupa "Bexa Lala do służby muzyce trudnej" została stworzona przez Cezarego Ostrowskiego, Mariusza Polowczyka i Tomasza Chojnackiego. Nazwana tak w 1983 roku, lecz istniejąca od ?81 pod innymi nazwami (Leo Patett, Taz, Hagen Baden 235, Mechaniczna Pomarańcza). Nazwę wymyślił Kamil Sipowicz, ale sprzedał ją dwóm zespołom. Drugi zespół obumarł. Została tylko ta prawdziwa Bexa Lala.


Bexa Lala, od zawsze związana z Poznaniem, wymyśliła kolejno: dzielenie się muzyką, nowy swing, inteligentną muzykę mechaniczną, laptop yass. Swoje produkcje w postaci kaset magnetofonowych, z ręcznie wykonywanymi okładkami, grupa rozsyłała w formie prezentów do znajomych w Polsce i na świecie. Tylko w ten sposób stawały się one dostępne, gdyż grupa nigdy nie występowała na żywo. Żaden z członków założycieli nie znał nut, ani nie potrafił grać na żadnym instrumencie. Był to najczystszej wody zespół punkrockowy. Takie też były pierwsze kasety, które zespół posłał w świat: "Jestem Polakiem", "Hey, hey", "Loretta", "Concerto Punk", "Lubov".


Zespół bardzo szybko wypracował własny styl, zwany nowym swingiem. Polegał on na graniu smutnych, melodyjnych piosneczek z pozornie dziecinnymi tekstami i ciągłym poszukiwaniu nowych rozwiązań aranżacyjnych i brzmieniowych. Grupą zainteresowały się media: prasa, Telewizja Polska i III Program Polskiego Radia. Powstało kilka artykułów, programów radiowych i telewizyjnych oraz własnych publikacji zespołu. Powstały kasety "Nowy Swing", "Gdzie jest generał" i film wideo "Wektor siłowy", który jednak zaginął, podobnie jak taśma-matka "Gdzie jest generał". Prawdopodobnie zostały zabrane bez pokwitowania podczas stanu wojennego przez funkcjonariuszy SB w trakcie rewizji, jako potencjalnie niebezpieczne dla panującego porządku społecznego.


Grupa zeszła do tak głębokiego podziemia, że zaczęła tworzyć wyłącznie dla siebie. Materiały przestały być rozsyłane. Ślad po Bexa Lali zaginął na długie lata, ale powstało trochę archiwaliów. Był to okres inteligentnej muzyki mechanicznej. Jego najlepszą reprezentację stanowi "Słoń", łączący trzy główne fazy dojrzałego "bexalalizmu": od nowego swingu, poprzez inteligentną muzykę mechaniczną, prowadzące do laptop punku z elementami techno i jasu, które pojawiły się następnie na płytach "Sukow" i "Ostrza".


Pierwsze lata nowego milenium to okres tryumfu dojrzałej Bexa Lali. Począwszy od "Ostrz", rozpoczyna się współpraca ze znanymi i cenionymi luminarzami polskiej sceny muzycznej. Ta płyta to owoc współpracy z Mikołajem Trzaską - genialnym saksofonistą i wielbicielem nieokiełzanengo dźwięku. Spotkanie jassu i inteligentnej muzyki mechanicznej zaowocowało powstaniem niezwykłego albumu - pierwszej polskiej płyty internetowej, udostępnionej słuchaczom za darmo do ściągnięcia z sieci. Tuż potem powstało "Czołgaj się", w kooperacji z Marcinem Świetlickim. Zupełnie nowa przygoda z pierwszym "niebeksalalowym" wokalistą. Wspomniane płyty są co prawda sygnowane nazwiskami twórców, a nie nazwą zespołu, lecz byłoby grzechem nie włączyć ich do dorobku Bexa Lali. Podobnie rzecz się ma z "Krainą bólu", powstałą we współpracy z Korą. Bexa Lala zaczęła po roku 2000 pełnymi garściami korzystać z dobrodziejstw współczesnej technologii, a takie płyty jak "Sukow" czy "Trip" są tego najlepszymi dowodami.
EAN 5901844912335
Dział CD
Tytuł oryginalny Bexa lala I Inni
Wykonawca Bexa Lala
Wykonawca - główny Bexa Lala
Liczba nośników [1xCD]