KSIĄŻKA
After Year Zero. Geographies of Collaboration - Annett Busch, Anselm Franke [KSIĄŻKA]

5099

Wysyłamy w 72h

Darmowa wysyłkaKup jeszcze za 99.99zł
Poczta Polska999
Kurier 24h 1499
Kategoria Pozostałe albumy i poradniki
Autor Annett Busch, Anselm Franke
Ilość stron 246
Opis Książka dopowiadająca wątki wystawy \"After Year Zero\", przygotowanej przez Annett Busch i Anselma Franke w 2013 roku w berlińskim Haus der Kulturen der Welt, a w 2015 rozbudowanej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej temat to relacje między powojenną, wyzwalającą się z kolonializmu Afryką a Zachodem. Tytułowy \"rok zero\" to rok 1955 i zorganizowana w indonezyjskim Bandungu \"Konferencja solidarności Azji i Afryki\" oraz początki Ruchu Państw Niezaangażowanych, ale \"latami zerowymi\" w tej opowieści są także rok zakończenia drugiej wojny, czy kolejne daty wyznaczające koniec kolonialnych zależności afrykańskich państw. Innym symbolem zestawiającym historię \"pierwszego\" i \"Trzeciego Świata\" jest \"kurtyna\" - znana nam dobrze żelazna i ta \"kolorowa\", jak określano głęboki podział między światem ludzi białych i kolorowych. \"Rok zero\" to także utopia \"nowego początku\", odcięcia przeszłości - co nigdy się nie udaje, a już zwłaszcza wtedy, gdy ta przeszłość jest tragiczna i naznaczona przemocą. \"Przeszłość zawsze zostawia ślad\" - mówi Annett Busch. \"Interesowało nas napięcie między ambitnym planem budowania wszystkiego od nowa a potrzebą współpracy, między starymi i nowymi sojuszami zawiązywanymi po obu stronach kolorowej kurtyny.\" Dla twórców wystawy i redaktorów książki jednym z kluczy do opowieści o powojennej Afryce i o jej zmieniającej się tożsamości są artystyczne i kulturalne czasopisma, które tę tożsamość budowały. Dla francuskojęzycznej Afryki były to założony w 1947 roku w Paryżu kwartalnik \"Présence Africaine\", kluczowy dla panafrykanizmu oraz idei Négritude (pisali tu m.in. Aimé Césaire, Léopold Sédar Senghor, Albert Camus, Jean-Paul Sartre i Michel Leiris) czy marokańskie pismo \"Souffles\", wydawane w Rabacie po francusku i arabsku (1966-1972), od początku lat 70. bardzo zaangażowane w sprawę palestyńską. Z kolei założony w 1957 \"Black Orpheus\" był pierwszym anglojęzycznym afrykańskim pismem literackim, kluczowym dla kultury Nigerii (jeden z jego autorów to późniejszy noblista Wole Soyinka). Jeszcze inny przykład to międzynarodowe lewicowe pismo \"Tricontinental\", założone na Kubie w 1966 roku czy ważny dla afrykańskiej diaspory magazyn \"Transition\", powstały w Ugandzie w 1961 roku, a 30 lat później reaktywowany w USA. Pismom tym teksty w książce poświęcają Denis Ekpo, Lotte Arndt, Clare Davies, Nida Ghouse i Bongani Madondo, który pisze także o muzyce popularnej. Afrykański jazz to temat autorów z RPA, Maxa Annasa i Gary'ego Minkleya, o \"czarnej elegancji\" i latach 80. w muzyce pisze natomiast krytyk i filmowiec z Zimbabwe, Charles Tonderai Mudede. Poeta, znawca jazzu i Black Radical Tradition, Fred Moten, tłumaczy, że historia się nie powtarza - ale się rymuje. Poza esejami (wraz z \"programowym\" tekstem Anselma Franke i wychodzącym od senegalskiego filmu esejem Annett Busch), książka zawiera także krótkie prezentacje 19 artystów i grup artystycznych, wśród których są John Akomfrah, Kader Attia, Jihan El-Tahri, Kiluanji Kia Henda, Daniel Kojo Schrade czy Otolith Group (Kodwo Eschun i Anjalika Sagar).
EAN 9788364177255
Dział KSIĄŻKA
ISBN 9788364177255
Autor Annett Busch, Anselm Franke
Rok wydania 2020
Język angielski
Ilość stron 246
Liczba nośników [1xKSIĄŻKA]