KSIĄŻKA
30-DNIOWY PROGRAM .. - Vera BIRKENBIHL [KSIĄŻKA]

Artykuł niedostępny

Powiadom gdy będzie dostępny

Kategoria Pozostałe
Autor Vera Birkenbihl
Ilość stron 136
Okładka miękka
Opis
Doświadczenie pokazuje, że ludzie najefektywniej uczą się w taki sposób, jaki najlepiej odpowiada możliwościom ich umysłu. Obecnie w wielu dziedzinach życia odstępuje się od linearnego, sztywnego postrzegania rozwoju umysłu, zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej.
Tylko świadome wykorzystywanie możliwości, tkwiących w nas samych, pozwoli na osiąganie wydawałoby się niemożliwych celów. Aby móc maksymalnie wykorzystywać moc tkwiącą w naszym mózgu, należy ćwiczyć poprzez wykonywanie zadań i gier o różnym stopniu trudności.
Zadania, zawarte w tej książce, bazują na wynikach badań mózgu. Autorka, Vera F. Birkenbihl udowadnia od trzech dziesięcioleci swoim pomysłem postępowania odpowiedniego dla mózgu, że nauka może być połączona z taką ilością zabawy, że zadania treningowe właściwie sprawiają wrażenie gier. Dzięki takiemu podejściu do trudnego zagadnienia komunikacji międzyludzkiej bez żadnego wysiłku my i nasze dziecko staniemy się mistrzami szybkiego uczenia się i komunikowania z drugą osobą. Kolejność i mieszanka (teorii z praktyką) każdego modułu została troskliwie ustalona w celu osiągnięcia maksymalnego sukcesu w nauce.


Spis treści:
Zaczynamy..... 8
Dlaczego ta książka może wam pomóc..... 8
Zalety tego seminarium książkowego..... 9
Postępowanie odpowiednie dla mózgu..... 10
Co oznacza 30-dniowy program treningowy?..... 10
Dlaczego moduły zamiast rozdziałów?..... 11
Słowem kluczowym jest REPERTUAR..... 11
Plan treningowy..... 14
Wasz osobisty plan treningowy..... 14
30 dni treningu..... 14
Mój osobisty plan treningowy..... 16
Pojęcie odpowiedni dla mózgu..... 19
Wasza osoba - małe podsumowanie..... 21
Kwestionariusz do autoportretu..... 21
Po pierwszym wypełnieniu..... 26
Odchylenia od samooceny..... 29
Kontrola sukcesu..... 29
Moduł 1. Retoryka - co to właściwie jest?..... 31
Moduł 2. Ton niesie znaczenie..... 40
Gra retoryczna: deklamowanie inaczej..... 42
Wariant ze znakami przestankowymi..... 43
Pierwsze zadanie treningowe: emocjonalne..... 44
Drugie zadanie treningowe: rzeczowe/racjonalne..... 44
ABC wiedzy (lista ABC)..... 44
Trening retoryczny ABC..... 45
Moduł 3. Retoryka - ćwiczenia treningowe..... 48
Ćwiczenie retoryczne ABC: spontaniczne nazywanie..... 48
Wybór tematu..... 48
Zbieranie uczuć..... 48
60 sekund myślenia na głos (klasyka)..... 49
Przemycone zdanie: uzyskanie impetu mowy..... 51
Warianty..... 51
Bajki - inaczej..... 52
Warianty..... 54
Czy to ma być prawdziwa mała przemowa?..... 54
Szczególny przetarg - gra MEMe..... 55
Wariant wykładowy..... 55
Wariant gry w pytania..... 56
Moduł 4. Model atolu..... 57
Streszczenie..... 57
Pięć przykładów przypadków do tematu budowy mostu ..... 60
Przypadek 1.: Oferta, która nie tworzy mostu..... 61
Przypadek 2.: Przeciwieństwo... został zbudowany most..... 63
Przypadek 3.: Dlaczego często darowujemy sobie mówienie miłych rzeczy..... 64
Przypadek 4.: Podwójnie negatywnie: las i echo ... wzajemne odparcie..... 65
Przypadek 5.: Komplement, który poruszył mnie bardzo pozytywnie..... 69
Zadania treningowe..... 71
Zadanie 1...... 71
Zadanie 2...... 71
Zadanie 3...... 72
Brak dziennika?..... 72
Moduł 5. Trening komunikacji podczas oglądania telewizji..... 73
Trening specjalny: wasz budzik nie brzmiał milej..... 78
Moduł 6. Nieporozumienia (prawie) gwarantowane..... 80
Postrzegać znaczy (re)konstruować..... 81
Wykonywać polecenia? Małe ćwiczenie rysunkowe..... 86
Pomyślcie szybko o zającu..... 87
Zając podczas seminarium..... 88
Z powrotem do ćwiczenia rysunkowego..... 89
Pierwsze ćwiczenie na słuchanie: miniprzemowa bez przygotowania..... 90
Drugie ćwiczenie na słuchanie: ?przeczytana? przemowa..... 91
Wariant dla ludzi, którzy chcą (powinni, muszą) pisać ..... 92
Wariacja: ćwiczenie na czytanie..... 94
Wariacja: słuchać i czytać..... 94
Moduł 7. Technika zadawania pytań..... 95
Pierwszy typ zadań treningowych: zadawanie pytań zamkniętych..... 95
Ćwiczenie wstępne: pytamy i odpowiadamy!..... 95
Odhaczanie kategorii..... 96
Wariant: opisywanie złożonych czynności..... 97
Teraz: prawdziwe gry w pytania..... 98
Odhaczanie kategorii..... 99
Odhaczanie promes..... 103
Odhaczanie promes i kategorii..... 105
Wady i zalety pytań zamkniętych i otwartych ..... 111
Drugi typ zadań treningowych: zadawanie pytań otwartych..... 112
Otwarte czy zamknięte pytania?..... 113
Dodatek..... 115
Arkusz zapisków 1. - Sporządzanie planu treningowego..... 116
Wasz osobisty plan treningowy..... 116
Retoryka..... 116
Własne wariacje i modele..... 116
Komunikacja..... 117
Technika zadawania pytań ..... 117
Arkusz zapisków 2. - Kwestionariusz do autoportretu (por. str. 21)..... 118
Arkusz zapisków 3. - TON niesie znaczenie..... 123
Arkusz zapisków 4. - listy ABC..... 125


Fragment:

Komplement, który poruszył mnie bardzo pozytywnie

Ten nauczyciel, będąc pierwszy raz na jednym z moich wykładów, wypytał mnie całkiem krytycznie (do momentu, kiedy zauważył, że naprawdę reagowałam na pytania) - dobrze to sobie przypominam. Po jego ogłoszeniu w gazetce ściennej zadzwoniłam do niego i w międzyczasie ?wynikło? kilka rzeczy, np. wprowadziliśmy do naszej szuflady z POLECENIAMI kilka wysoce kreatywnych, odpowiednich dla mózgu CD-ROM-ów z matematyki dla wszystkich, którzy chcą wyjść poza mój odpowiedni dla mózgu trening liczenia na czterech podstawowych działaniach (wideo i cd-rom).
Tu krótko jego stanowisko po moim pierwszym wykładzie. Najpierw postarał się o przejrzenie kilku moich innych wykładów na wideo, potem napisał, co następuje:

Hasło: Szczęśliwy i zdumiony nauczyciel...

...jak pani Birkenbihl życzyłem sobie wcześniej takich nauczycieli: pełnych namiętności do wielkich i małych zagadek życia - równocześnie pełnych humoru i z wielkim respektem wobec osiągnięć intelektualnych naszych przodków. Pani wykłady na wideo są dla mnie dziełami sztuki.
Udaje jej się uczynić suche, racjonalne fakty godnymi przeżycia. Podczas jej wypowiedzi zyskuje się pojęcie o tym, jak mogą zachowywać się wielkie, warte zdumienia rzeczy, i nie tylko duch zostaje pobudzony, ale też serce, i człowiek czuje się wspaniale zainspirowany!
Dziękuję pani Birkenbihl, chcę kształtować moje lekcje tak jak pani. Nasz świat dusi się w racjonalności - nie rozwiązując jednak żadnego z problemów. Nadszedł czas, by pozwolić znowu przemówić sercu i uznać racjonalność za JEDEN
z możliwych środków wyrazu, pomiędzy wieloma tak samo wartościowymi. Chodzi o radość istnienia, prawdziwe zdumienie i szczęście pozwolenia sobie na wywieranie na nas wrażenia pełni możliwości postrzegania - i dzielenia tych wrażeń przy pomocy sztuki i nauki z innymi ludźmi. Życzę sobie nowej kultury zachwytu (...) szkoła mogłaby być tak pięknym miejscem, by świętować niepojęte szczęście naszej własnej żywotności!

Robert Schäfer, nauczyciel matematyki i fizyki.

Cóż, z tego wynikło moje zainteresowanie nim i jego kreatywnymi pomysłami, co po odkryciu jego wspaniałych, odpowiednich dla mózgu programów matematycznych doprowadziło w międzyczasie nawet do dalszej aktywnej współpracy przy rozwoju nowych wspólnych produktów matematycznych. Wszystko to wynikło z jego krótkiej notki w gazetce ściennej.

Reasumując: Jeśli inni zainteresują się nami, a więc zbudują most do naszego atolu, to zwiększa się prawdopodobieństwo, że będziemy mieli ochotę przejść do nich przez ten most, by zająć się nimi.

I odwrotnie: jeśli chcemy, by inni zainteresowali się nami, to powinniśmy zbudować most.

Jakkolwiek banalnie by to brzmiało, to normalny jest przeciwny przypadek. Z tego wynikają wasze zadania treningowe w tym module. Proszę, zastanówcie się (najlepiej od razu wypełniać) nad następującymi pytaniami.
Ala
EAN 9788373771390
Dział KSIĄŻKA
ISBN 83-7377-139-5
Autor Vera Birkenbihl
Rok wydania 2004
Ilość stron 136
Okładka miękka
Liczba nośników [1xKSIĄŻKA]