KSIĄŻKA
Nowe język polski Oblicza epok podręcznik 3 część 1 liceum i technikum zakres podstawowy i rozszerzony - Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam, Trześniowski Dariusz [KSIĄŻKA]

6199

Wysyłamy w 72h

Darmowa wysyłkaKup jeszcze za 99.99zł
Poczta Polska999
Kurier 24h 1499
Kategoria Język polski
Autor Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam, Trześniowski Dariusz
Okładka miękka
Opis W podręczniku Oblicza epok dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty Młodej Polski, m.in. Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara; poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera (Lubię, kiedy kobieta?.; Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)); Stanisław Wyspiański, Wesele; Władysław Stanisław Reymont, Chłopi. W tej części podręcznika znajdują się również teksty Dwudziestolecia Międzywojennego - nurt klasyczny, m.in. Stefan Żeromski, Przedwiośnie; poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Miłość, Nike, Listy) Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami praktycznymi, gdyż materiał jest realizowany przede wszystkim metodą pogłębionej analizy i interpretacji tekstu - rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych oraz zadania pod tekstami umożliwiają wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu), a także pozwalają na integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyróżniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów). By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, również z kultury popularnej - dobranymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Wśród takich kontekstów znajdują się również utwory literackie, m.in. Wesele, Stanisława Wyspiańskiego; film Wesele, reż. Wojciecha Smarzowskiego. Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, pozwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze informacje o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (Sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu. Struktura tematu (jednostki lekcyjnej) Tytuł lekcji - zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu. Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła. Tekst odautorski podzielony na podrozdziały - wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej, zawiera informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma gatunkowa) oraz kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać. Elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) ułatwiające zapamiętywanie wiadomości. Ramki Wiedzieć więcej zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień - ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem. Ramki O twórcy - przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku - wprowadzają dodatkowe informacje biograficzne. Tekst - z numeracją wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich), z przypisami. Konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki, oraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu lub stawiającymi problem do dyskusji. Ramki Pojęcia kluczowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów. Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części: - Analiza, Interpretacja - służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów lub wskazanych fragmentów z uzasadnieniem odwołującym się do odpowiednich kontekstów oraz własnego doświadczenia lekturowego i życiowego; - Wartości i postawy - propozycja przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw oraz konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym propozycja odniesienia się uczniów do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat; propozycja przedyskutowania problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze; - Wypowiedź pisemna - polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wskazanych w podstawie programowej; - Zadanie projektowe - fakultatywnie w niektórych lekcjach propozycja własnego, uczniowskiego projektu, odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów oraz problematyki tekstów omawianych na lekcji. Ćwiczenia w lekcjach językowych. Infografiki na rozkładówkach - w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego. Struktura materiału powtórzeniowego po dziale Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości - schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najważniejsze informacje o utworach z epoki (m.in. autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole). - przypomnienie najważniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do odpowiedniej strony w podręczniku. - polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania materiału. Analiza tekstu nieliterackiego - materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych. Tworzenie własnego tekstu - materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej. Na końcu podręcznika znajdują się: - Indeks pojęć - pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i zapewniający przyswojenie najważniejszej terminologii; - Indeks osób
EAN 9788302195549
Dział KSIĄŻKA
Data premiery 2021-07-30
ISBN 9788302195549
Autor Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam, Trześniowski Dariusz
Rok wydania 2021
Wydanie 1
Okładka miękka
Liczba nośników [1xKSIĄŻKA]
Długość (razem z opakowaniem) 260
Szerokość (razem z opakowaniem) 210
Wysokość (razem z opakowaniem) 16