KSIĄŻKA
Kultura wizualna w Polsce (Tom 1) Fragmenty [KSIĄŻKA]

3599

Wysyłamy w 72h

Darmowa wysyłkaKup jeszcze za 99.99zł
Poczta Polska999
Kurier 24h 1499
Kategoria Antropologia kulturowa, etnologia
Autor praca zbiorowa
Ilość stron 344
Okładka miękka
Opis Polska kultura wizualna wciąż jest obszarem słabo rozpoznanym i niedowartościowanym. Obraz historycznie ustępuje znaczenia słowu, nieczęsto stając się przedmiotem rozważań teoretycznych, wizje i widzenia są raczej domeną literatury, kompetencje wizualne społeczeństwa polskiego są zwykle nisko oceniane, a jego praktyki bywają określane jako estetyczna nędza, nadmiar lub nuda. Dwutomowy zbiór, obejmujący (1) teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz (2) autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej - złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka? są badania kultury wizualnej, a z drugiej - form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem "archeologicznym" zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do - innego czy nowego - rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk. Współwydawca: Instytut Kultury Polskiej UW * dr hab. Iwona Kurz* - wykładowczyni w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej w perspektywie wizualnej, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender. Autorka książki /Twarze w tłumie/ (2005, nominacja do Nagrody Nike, Nagroda im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą), współautorka książek /Obyczaje polskie. Wiek XX/ /w krótkich hasłach/ (2008), /Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej/, /Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821-1929/, redaktorka tomu Film i historia (2008), współredaktorka /Antropologii ciała/ (2008) oraz /Antropologii kultury wizualnej/(2012). Redaguje pismo "Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej".
EAN 9788362418671
Dział KSIĄŻKA
Data premiery 2018-04-05
ISBN 9788362418671
Autor praca zbiorowa
Rok wydania 2018
Ilość stron 344
Okładka miękka
Liczba nośników [1xKSIĄŻKA]
Wymiary 150 x 205 x 25
Długość (razem z opakowaniem) 205
Szerokość (razem z opakowaniem) 150
Wysokość (razem z opakowaniem) 22