KSIĄŻKA
Kultura wizualna w Polsce (Tom 1) Fragmenty [KSIĄŻKA]
3599
Wysyłamy w 72h
Darmowa wysyłkaKup jeszcze za 99.99zł
Poczta Polska999
Kurier 24h 1499
Kategoria | Antropologia kulturowa, etnologia |
Autor | praca zbiorowa |
Ilość stron | 344 |
Okładka | miękka |
Opis | Polska kultura wizualna wciąż jest obszarem słabo rozpoznanym i niedowartościowanym. Obraz historycznie ustępuje znaczenia słowu, nieczęsto stając się przedmiotem rozważań teoretycznych, wizje i widzenia są raczej domeną literatury, kompetencje wizualne społeczeństwa polskiego są zwykle nisko oceniane, a jego praktyki bywają określane jako estetyczna nędza, nadmiar lub nuda. Dwutomowy zbiór, obejmujący (1) teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz (2) autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej - złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka? są badania kultury wizualnej, a z drugiej - form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem "archeologicznym" zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do - innego czy nowego - rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk. Współwydawca: Instytut Kultury Polskiej UW * dr hab. Iwona Kurz* - wykładowczyni w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej w perspektywie wizualnej, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender. Autorka książki /Twarze w tłumie/ (2005, nominacja do Nagrody Nike, Nagroda im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą), współautorka książek /Obyczaje polskie. Wiek XX/ /w krótkich hasłach/ (2008), /Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej/, /Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821-1929/, redaktorka tomu Film i historia (2008), współredaktorka /Antropologii ciała/ (2008) oraz /Antropologii kultury wizualnej/(2012). Redaguje pismo "Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej". |
EAN | 9788362418671 |
Dział | KSIĄŻKA |
Data premiery | 2018-04-05 |
ISBN | 9788362418671 |
Autor | praca zbiorowa |
Rok wydania | 2018 |
Ilość stron | 344 |
Okładka | miękka |
Liczba nośników | [1xKSIĄŻKA] |
Wymiary | 150 x 205 x 25 |
Długość (razem z opakowaniem) | 205 |
Szerokość (razem z opakowaniem) | 150 |
Wysokość (razem z opakowaniem) | 22 |
praca zbiorowa
Antropologia kulturowa, etnologia
Książki